Első benyomások... A tesztelő csapat tagjaként elmondhatom, hogy a
készítők valóban mindent megtettek annak érdekében, hogy
a Káosz Galaktika kártyajáték ne csak kártyajátékként alkosson kompakt,
kidolgozott egységet, hanem a KG világának eddig nem igazán ábrázolt képi és
verbális világát is elénk csalogassa. Kötelező darab a gyűjtögetős
kártyajátékok rajongóinak, de azok számára is melegen ajánlom, akiknek ilyen
téren semmilyen tapasztalata sincs, mert könnyen elképzelhető, hogy nem csak
a kártyajátékokat fogják általa megkedvelni, hanem ráéreznek egy csodálatosan
kidolgozott sci-fi világ ízére is.
A kártyajáték háttértörténete... Bár szinte
mindenki találkozhatott már újságok hasábjain Káosz Galaktika cikkekkel,
novellákkal vagy ilyen-olyan statisztikákkal, a teljesen laikusoknak
szeretnénk egy kis betekintést nyújtani a kártyajáték alapjául szolgáló
világba. A játék a távoli jövő egy alternatív szálán fut, helye az anarchiába
zuhant, dekadens Galaktikus Birodalom, mely elkeseredett harcot folytat a
belső káosz és a zargok (egy idegen galaxisból érkezett agresszív faj)
inváziója ellen. Manapság a hét fő faj által uralt Galaktikus Birodalom
szétesőfélben van. Belső viszályok dúlnak a császári tartományokban, a
hatalmi intrikák és polgárháborúk miatt meggyengült az elhanyagolt,
mostohagyermekként kezelt külső szektorok ellenálló képessége. A Birodalom
lomha és tehetetlen, a gigantikus korporációk egymással háborúznak a
profitért. Ebbe a kaotikus világba érkeznek a zargok, az idegen galaxis
hódító agresszorai, és kíméletlenül átgázolnak a külső világok meggyengült
immunrendszerén. A fejlett technológiával felszerelt idegen űrhajók
lerombolják a peremszektorok és a Birodalom külső héján elhelyezkedő
civilizációk ezreit. A reményvesztetten menekülő világok az általuk evakuált
milliókkal kétségbeesetten próbálnak új, lakható planétákat keresni, hogy ott
letelepedve, kolóniákat kiépítve megpróbálhassák az újrakezdést. Azonban
kevés szűzföldet találnak a céljaikhoz, a nyersanyagok szűkösek, így a
kolóniák vezetői ádáz harcba kezdenek a szabad bolygók megszerzéséért.
Eközben lassan a zargok előőrsei is megérkeznek, hogy még jobban
megnehezítsék a kolóniák feladatát: egy új, erős és biztonságos civilizáció
felépítését...
Hogy kerülsz te a képbe?... A Káosz Galaktika Kártyajátékban te egy űrbéli
kolónia teljhatalmú ura és egyben egy hadiflotta vezére vagy. Célod, hogy
legyőzd az ellenfeledet, aki szintén egy kolóniát irányít, és ezzel egy újabb
szabad bolygóhoz jussál, folytatva a terjeszkedést a Káosz Galaktika
világában. A játékban a kolóniádat a paklid jelképezi, a játékot az a játékos
nyeri meg, aki a kijátszott lapjai segítségével előbb elpusztítja az ellenfele
kolóniáját.
Fejest ugrunk a mélyvízbe... Mielőtt részletesen is belemélyednénk a
kártyajátékba, szeretném elmondani az első benyomásaimat a rendhagyó
elemekről. Nagyon tetszik, hogy a készítők alapvető célkitűzése az volt, hogy
a többi gyűjtögetős kártyajátékkal ellentétben a szerencsét minimálisra
redukálják. A másik fontos észrevételem, hogy a harcrendszer amellett, hogy
egyszerű és áttekinthető, sokkal nagyobb mélységet kapott, mint eddig bárhol,
igazi stratégiai párharc, ahol az egyes nagyobb paraméterek nem feltétlenül
jelentenek biztos sikert. A különböző fejlesztésekkel, és az egyes laptípusoknál
lévő időzíthető kifizetési (és felfedési) lehetőségekkel váratlan meglepetéseket
tartogathatunk ellenfelünk számára, ahol jól meg fér egymás mellett a blöff és
a tényleges fenyegetés.
Címszavakban a fogalmak...
Kolónia: A kolóniádnak a játék elején pontosan 45 lapból kell állnia,
egyféle lapból maximum hármat tehetsz bele. A kolónia egyszerre reprezentálja
a forrásodat, a lehetőségeidet, és az "életedet".
Szemét: A szemetedbe kerülnek képpel felfelé azok a lapok, amik
kifizetve hagyják el a játékot.
Pusztulat: A pusztulatodba kerülnek képpel lefelé azok a lapok,
amik kifizetetlenül hagyják el a játékot.
Kantin: A kantinodba játszhatod ki a legénységeidet arccal lefelé
(egy-egy jó időben kifizetett és felfedett legénységi tag komoly
meglepetéseket okozhat). A legénységi tagok bevetésenként cserélhetőek, vagy
egyszerűen csak a háttérből irányíthatják az eseményeket. Több legénységi
altípus létezik.
Felszín: A felszínedre játszhatod ki képpel lefelé a bázisaidat. A
bázisokról regényeket lehetne írni, hatalmas stratégiázási lehetőséget
nyújtanak, és a tesztelés során még most is születnek olyan kombók, amik
alapjaiban fordíthatják meg a játék menetét. Szinte univerzális lehetőségeket
nyújtanak. Azt leszámítva, hogy egy fejlesztés alatt álló (és persze lefelé
fordított, ergo láthatatlan) bázis állandó potenciális fenyegetés, típusától
függően az elkészült bázis használható csapdaként, hosszan születő instant
hatásként, permanens képességet adó, vagy hátvédként szolgáló encsantkéntö,
hosszú távú befektetésként és még sorolhatnám.
Hangár: A hangárodba játszhatod ki képpel felfelé az űrhajóidat. Az
űrhajók a játék kulcselemei. Vannak felderítők, vadászok, cirkálók és rombolók
is. A képességeiken és árukon kívül négy fontos paraméterrel rendelkeznek.
Ezek a sebesség (nagyon fontos a csata időrendisége szempontjából), a tűzerő
(a tényleges harc potenciája), páncélzat (ez gondolom evidens), és a bombázás
(ami az ellenfél kolóniájának, bázisainak és központjának pusztítását segíti).
Az űrhajóra játszhatunk ki felszereléseket és legénységi tagokat, amiben a
legszebb, hogy kifizetetlenül, és felfedetlenül kerülhetnek a hajóra, így is
növelve a bizonytalanságot az ellenfélben. Egy-két jól választott fegyver,
hajtómű, vagy legénységi tag komoly meglepetésekkel szolgálhat a harc
kimenetelét illetően. Persze itt is nagy a szórás, van aki az egyszer használatos
preventációs rakétákkal operál majd, és lesz aki a minél masszívabb
páncélzatot igyekszik majd a hajóira összehozni.
Központ: A kezedben lévő lapok neve központ, innen hozhatod játékba a
lapjaidat vagy játszhatsz ki eseményeket, megszakításokat. Mint lényegében
minden, ez is támadható megfelelő bombázással. Adott kézméretö van, de a
tapasztalt játékosoknak nem okoz gondot elkerülni a befagyást, hiszen a
lapok egy része kifizetetlenül is kijátszható. A megfelelő lapo(ka)t kicsit
drágábban több kártyából is kikereshetjük, ezáltal minimálisra csökken a
véletlen szerepe. Fontos momentum, hogy creditért lehet húzni, méghozzá
bármennyit (esetleg egyet sem, ha épp úgy látjuk jónak), tehát gyakorlatilag
mi alakítjuk a központunkat.
Creditkészlet... A creditkészletedből tudod kijátszani és kifizetni a
lapjaidat. Ehhez nem fűznék komolyabb kommentárt. A credit úgymond
regenerálódik", de koncepciókkal és jól választott fajjal utazhatunk is
nagyobb credittermelésre.
Űrhajó képességek ízelítőnek... Te döntöd el, hogy használod-e egy űrhajó
képességét vagy sem. Ilyenkor semmi mást nem kell tenned csak bejelentened,
hogy használni akarod az űrhajód képességét. A harc közben használatos űrhajó
képességeket az űrhajó csak akkor használhatja, ha a harc szabályainak
megfelelően, a sebességétől függően, sorra kerül.
Álcázás: Nem lehet lap vagy képesség célpontjának kijelölni.
Gyorstüzelés: Nem lehet rá visszalőni.
Sorozatlövés: Sebzés kiosztásakor lehetőséged van az ellenfeled harcban
résztvevő űrhajói között elosztani a sebzését, ezt visszalövéskor is
használhatod. A sebzés elosztásakor minden megsebzett aktív űrhajó
visszalőhet. Egy harc fázisban semmiféleképp se oszthatsz ki több sebzést,
mint a tűzereje.
Lopakodás: A tüzelési fázisban tüzelés helyett azonnal bombázhat,
ilyenkor használtba fordul. Visszalövés helyett is használhatod.
Kötelék: Az ilyen képességgel rendelkező, harcban résztvevő űrhajóid
között te oszthatod el az ellenfeled űrhajójának sebzését. Ha az ellenfeled
sorozatlövés képességet alkalmaz, nem használhatod.
Nehézfegyverzet: A tüzelési fázisban két creditért eggyel növelheted a
tűzerejét a harc fázis végéig, de maximum az alap tűzereje kétszereséig.
Javítás: Ha találatot kap csak használtba kell fordítanod, nem pedig
sérültbe. (a lapok állapotának fajtáiról a következő cikkben bővebben írok)
Tűzszerészet: A bombázási fázisban annyival növelheted bombázását a
harc fázis végéig, ahány lapot a pusztulatodba dobsz a kolóniád tetejéről, de
maximum az alap bombázása kétszereséig.
Zárszó... Nagyjából ennyi bevezetőnek. A kártyapakliban található szabálykönyv
részletesen is leírja a játékot. Most pedig megyek és olvasgatom a lapok
flavorjait, mert nagyon jók! Ráadásul minden lapon található egy kis darab a
KG világából, így ha valaki csak ezeket olvassa, már akkor is elég tiszta
képet kap magának a világnak a felépítéséről.
|